Autojuht, kes sõidab küll avatud silmadega, kuid ei suuda meenutada viimase mõnekümne sekundi vältel toimunut, võib olla kogenud nn. mikroune episoodi. Teadvuse ajutise kadumise põhjus on väsimus.
Iirimaal, Road Safety Authority poolt läbi viidud uuringu järgi on kõikidest liiklusõnnetustest 20% põhjustatud autojuhi väsimuse tõttu ning igal aastal hukub Euroopa teedel seetõttu umbes 4000 inimest. Regulaarsetest puhkepausidest loobumine pikkade sõitude ajal ja väsimusnähtude eiramine suurendab märkimisväärselt liiklusohtlike olukordade teket ning seab ohtu nii autojuhi enda kui ka teised liiklejad.
Väsinud autojuhi poolt põhjustatud autoõnnetused lõpevad kolm korda suurema tõenäosusega tõsiste vigastuste või surmaga, sest juhi hilise reaktsiooni või selle puudumise tõttu ei ole võimalik õnnetust vältida.
Väsinud autojuhi kontsentratsioon on oluliselt väiksem puhanud juhi omast. Rooli taga tukkuma jäädes ei suuda autojuht ohu vältimiseks üldse reageerida, mis võib kulmineeruda liiklusõnnetusega. Sõidu ajal on äärmiselt oluline keskendumine. Paljud väsimusest tingitud õnnetused juhtuvad just vahetult enne sihtkohta pärale jõudmist, kuna keha võib pingelangust tõlgendada kui luba magama jääda. Road Safety Authority poolt läbi viidud uuringus tunnistas iga kümnes autojuht, et on rooli taga magama jäänud. Osad nendest kogevad ilmselt nn. mikroune episoodi, mille käigus on teadvus ajutiselt kadunud. Mikrounes inimese silmad on avatud, ent ta ei teadvusta samal ajal väliseid signaale. Selline juht ei märka punast foorituld ega teel olevaid takistusi ning ei ole võimeline õigeaegselt ohu korral reageerima.
Kuidas väsimust ära tunda?
Sa haigutad tihti
Sinu silmalaud muutuvad raskeks, silmad hakkavad kipitama ja sa pilgutad silmi tavapärasest sagedamini
Sa tunned pingest tulenevat peavalu, pead on raske püsti hoida
Sa niheled istmel ega suuda leida mugavat asendit
Sa muutud kärsituks, ärritud kaasliiklejate peale
Sul tekivad keskendumisraskused, sa ei suuda mõtteid koondada ega pilku fokusseerida
Sa ei mäletata viimaseid läbitud kilomeetreid ega viimastel minutitel toimunut
Sa ei mõista, kuidas eessõitjale järsku liiga lähedale sattusid või oled hoopiski ebatavaliselt aeglaselt sõitnud
Sa avastad korraga, et unustasid käiku vahetada või pöördel suunda näidata
Sa sõidad kogemata, ilma korralikult reageerimata ja kiirust vähendamata üle teel olevate horisontaalsete (näiteks kiiruse aeglustamiseks paigaldatud) takistuste.
Sinu sõiduk kipub kalduma üle tee telgjoone või teepeenrale
Epworthi üldise unisuse test:
Kui tõenäoline on, et võite tukastada? 0 - mitte kunagi; 1 - harva; 2 - pigem sageli; 3 - peaaegu alati
Kui tõenäoline on, et võite tukastada, kui loete istudes?
Kui tõenäoline on, et võite tukastada, kui vaatate televiisorit?
Kui tõenäoline on, et võite tukastada, kui istute mõnes rahvarohkes kohas, näiteks igaval koosolekul, vaatate vähehuvitavat filmi?
Kui tõenäoline on, et võite tukastada reisijana autos või bussis, mis ei ole peatunud tunni jooksul?
Kui tõenäoline on, et võite tukastada, kui heidate õhtupoolikul pikali?
Kui tõenäoline on, et võite tukastada, kui istute ja kõnelete kellegagi?
Kui tõenäoline on, et võite tukastada, kui jääte istuma pärast alkoholita lõunasööki?Kui tõenäoline on, et võite tukastada, kui olete autoroolis ja auto on peatunud mõneks minutiks (raudteeülesõidu ees, metsapeatuseks jm)?
Saades kuni 6 punkti, on teiega kõik korras; 7-9 punkti ei anna veel muretsemiseks väga suurt põhjust, kuid parema enesetunde saavutamiseks on soovitav rohkem magada. Saades kokku 10 või rohkem punkti, tuleb arvestada, et päevase unisuse määr on nii suur, et see võib põhjustada liiklusohtliku olukorra.
Mõned võtted väsimuse vastu
Sõitu mine alati puhanult
Pikema sõidu korral tee puhkepause (soovitavalt iga 2h järel). Pausi ajal liigu värskes õhus ,võimalusel tee võimlemisharjutusi, eelkõige kaelale ja õlavöötmele
Sõidu ajal ventileeri kabiini piisavalt ja hoia salongis mõõdukat temperatuuri, jalad soojas ja pea jahedas
Üksi autos sõites kuula raadiot või muusikat
End väsinult tundes peata sõiduk ohutus kohas ning tee väike uinak, sageli piisab ka 15 - 20 minutist
Mida veel on oluline teada?
Roolimineku eel ära tarbi ravimeid, mis aeglustavad reageerimisvõimet või soodustavad väsimust.
Hoidu sõiduki juhtimisest organismi põletikulise reaktsiooni ilmnedes või haiguse ägenemise puhul
Ära söö vahetult enne pikemat sõitu liiga palju, väldi rasvaseid, süsivesikuterikkaid toite. Uinumisoht suureneb 0,5-2 tundi peale einestamist. Kangel kohvil ja šokolaadil on väsimuse vastu vaid lühiajaline mõju
Piiratud uneajaga inimestel tekib “une defitsiit”. Kui see osutub liiga suureks, otsustab aju ise, millal minna üle unerežiimile. Selline üleminek on meie tahtest sõltumatu. Kaob ohu ettenägemise võime ning suutlikkus teha õigeid otsuseid
Väsimust ei ole võimalik enda tahtele allutada ega kogemusega üle kavaldada. Kui tunned väsimust, peata sõiduk ohutus kohas ja puhka. Parim abinõu väsimuse vastu on väike uinak, tavaliselt piisab ka 15 - 20 minutist. Mine sõitu alati puhanult!
Kutseline auto- ja bussijuht
Kui tunned väsimust, peata sõiduk ja puhka!
Parim abinõu väsimuse vastu on väike uinak, tavaliselt piisab ka 15- 20 minutist
Kasuta seadusega ettenähtud pause reeglipäraselt ja puhkamiseks, mitte töö tegemiseks
Pausi ajal liigu värskes õhus, võimalusel tee võimlemisharjutusi, eelkõige kaelale ja õlavöötmele
Sõidu ajal ventileeri kabiini piisavalt ja hoia salongis mõõdukat temperatuuri, jalad soojas ja pea jahedas
Väldi väsimuse vastu kofeiini-sisaldusega energiajookide tarbimist. Kohvi tarbi suhkruvabalt, veel parem - tarbi vitamiinirikkaid mahlu